Herba untuk meremajakan kulit muka dan kedutan di sekeliling mata - resipi alam semula jadi!

Herba rakyat untuk peremajaan

Selama berabad-abad orang telah mendapat pengalaman dalam rawatan herba. Fitoterapi juga memberikan hasil yang sangat baik dalam penjagaan kulit. Semakin ramai wanita melakukan tanpa kosmetik mahal dan beralih kepada produk kecantikan buatan sendiri yang dibuat dengan tangan mereka sendiri hanya menggunakan bahan semulajadi. Ubat-ubatan rakyat daripada herba terhadap kedutan adalah alternatif yang bagus untuk rawatan kecantikan di salun dan klinik.

sifat perubatan herba

Kosmetik herba mengandungi kebanyakan mineral, asid organik dan unsur lain yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya tisu epitelium.

Pakar kecantikan membahagikan herba kepada kumpulan, dengan mengambil kira jenis kulit dan masalah kulit. Lebih 2 ribu jenis tumbuhan ubatan diketahui perubatan tradisional, 20 item digunakan dalam kosmetik rumah perubatan, termasuk:

  • Jelatang, pisang raja, pudina lebih sesuai untuk kulit berminyak;
  • Thyme, oregano, calendula paling baik digunakan oleh wanita dengan permukaan kering;
  • Pasli, dandelion, celandine mempunyai sifat pelunturan;
  • melegakan, melegakan keradangan membantu kulit kayu oak, chamomile, calendula atau tali;
  • rosemary dengan bijak menghilangkan kedutan di sekeliling mata, mulut dan dahi;
  • Linden, wort St. John menyumbang kepada penyempitan liang, mengetatkan epidermis, menghilangkan kilauan berminyak;
  • Ulasan tentang rumpai laut untuk peremajaan muka - rumpai laut, memuji kesan uniknya pada kulit.
Ubat-ubatan rakyat untuk peremajaan kulit

Peraturan untuk digunakan di rumah

Infusi dan rebusan tumbuhan ubatan boleh menyelamatkan kulit daripada banyak kecacatan dan penuaan pramatang. Agar hasilnya menjadi seefektif mungkin, perlu mengikuti beberapa peraturan untuk menggunakannya di rumah dan mengetahui ciri-ciri resipi tertentu. Sebelum menggunakannya dalam amalan, pertama sekali penting untuk membiasakan diri dengan asas fitokosmetik.

Cadangan asas untuk penggunaan tumbuhan ubatan:

  • Terdapat beberapa cara untuk menggunakan herba untuk muka: tambahkannya ke topeng, untuk mencuci, menggosok atau losyen setiap hari, sediakan ais krim kosmetik.
  • Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah memeriksa tindak balas alahan pada kawasan kecil kulit di lengan, dan hanya selepas memastikan bahawa ia tidak ada, sapukan produk ke muka.
  • Jika anda mempunyai topeng buatan sendiri kegemaran, anda boleh dengan mudah memperbaikinya, menggantikan komponen cecair (susu, jus) dengan merebus herba.
  • Kiub ais dengan herba untuk peremajaan
  • Selepas kursus 10-15 topeng herba, anda perlu berehat sebentar, dan kemudian menukar komposisi produk supaya kulit tidak "membiasakannya".
  • Jika tumbuhan dikumpul secara individu, ia tidak boleh dikeringkan, ia masih boleh digunakan segar.
  • Semua resipi merebus sebaiknya digunakan serta-merta atau beberapa jam selepas penyediaan.
  • Adalah lebih baik menggunakan bekas kaca atau seramik untuk menyimpan formulasi kosmetik.
  • Dengan calar segar pada muka, jerawat, keradangan, parut atau kesan pembedahan plastik baru-baru ini, adalah lebih baik untuk menangguhkan prosedur menggunakan herba perubatan.
  • Adalah mungkin untuk menyimpan tumbuhan yang dikumpul di tempat kering yang dilindungi dari matahari selama dua tahun.

Untuk menahan topeng herba pada muka tidak boleh bertahan lebih daripada 30 minit. Seperti semua tanaman, mereka hanya aktif secara biologi selama setengah jam.

Penggunaan tetap resipi kecantikan rakyat akan membantu mencapai hasil yang sangat baik. Oleh itu, topeng untuk kulit berminyak paling baik digunakan dua kali seminggu, dan untuk kulit kering sekali. Untuk pencegahan, cukup untuk membuat topeng herba setiap sepuluh hari.

Faedah kosmetik perubatan

Sumbangan tumbuhan kepada peremajaan kulit adalah sangat besar. Banyak faktor menyumbang kepada ini:

  • semula jadi, keramahan alam sekitar komponen;
  • kesan mendalam topeng, decoctions;
  • Kelimpahan, pelbagai tumbuhan membolehkan anda memilih resipi yang sesuai untuk setiap jenis;
  • melambatkan penuaan, secara intensif melembapkan, memberikan keanjalan, warna yang sihat, ia adalah mungkin tanpa rasa takut untuk kesihatan badan, mengelakkan kerengsaan, keradangan;
  • Berbeza dengan persediaan kosmetik dengan komponen kimia, herba perubatan 100% diasimilasikan oleh sel.

oregano

Oregano untuk peremajaan kulit

Nama tengah herba ini untuk awet muda ialah oregano. Tumbuhan itu mengandungi bahan aktif secara biologi, minyak pati, asid askorbik. Oregano membersihkan, menyegarkan kulit, melicinkan kedutan, melegakan keradangan. Tumbuhan ini merangsang pengeluaran kolagen, protein yang bertanggungjawab untuk keanjalan kulit. Oregano adalah antiseptik yang baik, jadi air rebusannya digunakan untuk jerawat, retakan mikro atau luka.

Resipi Kulit Anti-Penuaan:

  1. Tuangkan 400 ml air mendidih ke atas 10 g oregano dan masak dalam tab mandi air selama 10 minit. Sejuk, beban. Gunakan cecair sebagai air terma, tonik, penulen.
  2. Tambah 5 ml minyak anggur dan 8 titik vitamin A kepada 50 ml sup yang disediakan mengikut resipi di atas. Tuangkan cecair ke dalam acuan ais, bekukan. Lap kulit dengan kiub pada waktu petang.
  3. Tuangkan 5 g oregano yang dihancurkan dengan 100 ml alkohol. Biarkan campuran di tempat yang gelap selama 2 minggu. Ubat ini merawat keradangan dan jerawat, memperkayakan salap atau tonik antiseptik. Ia tidak digunakan dalam bentuk tulennya.
  4. Campurkan 5 ml infusi oregano (resipi di atas), 50 ml rebusan chamomile, 4 titis minyak pati cendana. Lap muka anda dengan tonik pada waktu pagi dan petang. Ia mengurangkan keradangan, memutihkan kulit, menguatkan saluran darah yang nipis.

Bila hendak digunakan dan kontraindikasi

Herba boleh digunakan untuk mengatasi gejala kekurangan:

  • keradangan, jerawat;
  • pelbagai bintik umur;
  • pembentukan kedutan baru;
  • kekeringan yang berlebihan, mengelupas kulit
  • tindak balas alahan, gatal-gatal, kemerahan;
  • bengkak, kebiruan di sekeliling mata;
  • kilauan berminyak, warna kusam epidermis.

Terdapat beberapa kontraindikasi terhadap penggunaan kosmetik herba:

  • alahan individu terhadap ubat;
  • Penyakit yang berkaitan dengan sistem peredaran darah, onkologi;
  • keadaan selepas operasi (kehadiran luka segar).

Herba untuk kedutan muka

Kesan yang diingini dalam memerangi tanda-tanda penuaan boleh dicapai dengan mencuci setiap hari dengan infus herba.

Di samping itu, mencuci boleh mencapai beberapa hasil sekaligus:

  • pembersihan peluh dan rembesan sebum, habuk dan zarah kotoran;
  • menghilangkan jerawat, melegakan keradangan, liang sempit;
  • Tone kulit.

Apa yang anda perlu tahu tentang penyediaan dan penggunaan tonik untuk mencuci:

  • sediakan produk pada air atau alkohol: tonik air disimpan tidak lebih daripada dua hari, alkohol - sehingga dua minggu;
  • Gunakan herba: chamomile, sage, pasli, celandine; jelatang, wort St. John, teh hijau;
  • jus sayuran semulajadi - aloe, sitrus, timun;
  • Tonik tidak perlu dibasuh;
  • Gunakan ubat setiap hari pada waktu petang dan pada waktu pagi.

Resipi yang mengembalikan keremajaan dan kecantikan pada wajah

Membersih, menambah keseimbangan air sel dan membantu tonik berdasarkan bunga linden. Anda memerlukan 2 sudu besar. Bunga, tuangkan 250 ml air mendidih, tutup bekas dan tapis selepas setengah jam. Sapu kulit pagi dan petang.

Gunakan 1 sudu kecil untuk membersihkan kulit berminyak sahaja. kompleks herba (calendula, bunga jagung, ungu) dan 1 sudu besar. Chamomile menuangkan air mendidih (0. 5 l). Keesokan harinya, lap kawasan masalah dengan merebus. Alat ini menghilangkan kekotoran dan menyegarkan kulit.

Topeng jus aloe dan oatmeal akan membantu menghilangkan kedutan di sekeliling mata. Campurkan bahan dalam nisbah 2: 1, sapukan adunan dalam lapisan nipis selama 10 minit. Keluarkan selebihnya dengan pad kapas.

Satu lagi versi topeng yang terbukti untuk peremajaan dibuat daripada buburan daun jelatang, St. Collection setiap 0. 5 l cecair. Biarkan produk curam selama kira-kira 3 jam, hancurkan kepada konsistensi homogen (jika boleh), kemudian ratakan jisim ke kulit yang telah dibersihkan. Basuh sisa selepas setengah jam.

Untuk memulihkan cahaya yang sihat, keanjalan epidermis akan membantu topeng pudina dan teh hijau (1 sudu besar setiap komponen). Tuangkan air mendidih ke atas adunan seketika. Kemudian toskan air (boleh digunakan sebagai tonik, alas ais), letakkan herba itu sendiri di permukaan. Selepas 15 minit keluarkan buburan.

Jika anda masih tidak mempercayai kuasa meremajakan herba, kami mengesyorkan anda mengkaji maklumat mengenai produk farmaseutikal untuk wajah, mungkin kaedah perubatan tradisional akan lebih sesuai untuk anda.

cara menggunakan herba untuk peremajaan

bijak

Sage untuk peremajaan kulit

Tumbuhan ini kaya dengan antioksidan dan bahan aktif biologi yang melicinkan kedutan dan menghilangkan bintik-bintik penuaan. Air rebusan sage melambatkan proses penuaan, tona, melembutkan dan menyegarkan kulit, mengawal kelenjar sebum. Juga, tumbuhan membantu menghilangkan jerawat, jerawat dan rosacea - urat yang diperbesarkan di muka. Herba ini sesuai untuk sebarang jenis kulit yang sihat atau bermasalah.

Kaedah penyediaan dan penggunaan:

  1. Merebus untuk mencuci. Tuangkan 1. 5 sudu teh. Sage 1 cawan air mendidih, dan kemudian reneh campuran dalam mandi air selama 20-30 minit. Tapis cecair, sejuk. Basuh muka anda dengan air rebusan pada waktu pagi selepas pembersihan kulit utama.
  2. campuran urut. Campurkan 5ml minyak asas dan 2 titis minyak pati bijak. Lakukan pergerakan kulit yang aktif dari tengah dahi ke pelipis, dari dagu dan lubang hidung ke telinga, dan kemudian mengikut arah lawan jam di sekeliling kelopak mata. Pada baris yang sama, lakukan tepukan, tamparan, tekanan.
  3. Ais kosmetik untuk toning. Tuangkan 7 g herba bijak dan 1 g bunga chamomile ke dalam 120 ml air panas (bukan air mendidih). Masukkan produk dalam bekas tertutup selama 1 jam. Tambah 3 titis minyak pati sage. Kacau, tapis. Tuang ke dalam acuan, hantar ke peti ais. Pagi dan petang, lap muka anda dengan kiub ais di sepanjang garis aliran limfa.

Inilah yang anda perlu tahu tentang peremajaan herba!

  • Sesetengah herba adalah alergen. Lakukan ujian percubaan sebelum menggunakan sebarang produk kosmetik.
  • Untuk tujuan kosmetik, gunakan tumbuhan yang anda beli di farmasi (kualiti terjamin) atau dikumpulkan di kawasan yang terbukti dan mesra alam.
  • Kaji ciri dan ciri setiap komponen, ia harus bertujuan untuk menyelesaikan masalah bergantung pada jenis permukaan.
  • Sediakan rebusan untuk maksimum 3 hari, simpan campuran lembek tidak lebih daripada 2 hari.
  • Untuk mencapai kesan yang lebih besar, jangan lupa masukkan makanan anti-penuaan dalam diet harian anda, lakukan urutan dan gimnastik muka.
  • Mencuci dengan merebus selepas urutan tenaga muka menyumbang kepada ketepuan pesat sel dengan nutrien dan mengaktifkan proses, termasuk pengeluaran kolagen dan serat elastin.
  • Ais herba kosmetik berkesan melembapkan dan menyuburkan sel epitelium. Ketahui lebih lanjut mengenai penyediaan resipi aiskrim di sini.

guduchi

Guduchi untuk peremajaan

Herba anti-penuaan ini digunakan dalam perubatan rakyat India, Ayurveda. Akar dan batang kering, serbuk longgar atau ekstrak dalam kapsul sesuai untuk peremajaan. Apabila termakan, guduchi membuang toksin, menyembuhkan hati, menguatkan sistem imun, meningkatkan metabolisme - metabolisme. Apabila digunakan secara luaran, ia menghilangkan jerawat, tona dan menenangkan kulit.

  • Topeng muka timun - sifat berguna dan resipi langkah demi langkah untuk memasak di rumah dengan foto
  • Echinacea purpurea
  • Herba untuk meningkatkan potensi lelaki

Serbuk Guduchi dalam kapsul dijual di kedai Ayurveda. Nama kedua tumbuhan itu ialah Giloy. Ia diambil seperti yang diarahkan, biasanya 1 tablet (0. 5–1 g) dua kali sehari dengan air suam, madu atau minyak sapi. Serbuk kapsul ditambah pada topeng dan scrub, tetapi pengambilan adalah lebih baik.

Khasiat Timun untuk Kulit

Timun adalah serum muka semulajadi, berkhasiat dan kaya dengan vitamin. Oleh kerana kandungan airnya yang tinggi, timun dianggap sebagai penyerap semula jadi, pelembab dan simpanan vitamin (B1, B2, asid askorbik, K, iodin, sulfur). Atas sebab ini, bahan yang sangat berkesan ini digunakan dalam kosmetik. Khasiat Timun Untuk Kulit:

  • mempunyai kesan meremajakan dan penjanaan semula;
  • disegarkan;
  • meningkatkan turgor;
  • mempunyai kesan positif terhadap proses metabolik;
  • menghilangkan lingkaran hitam di bawah mata;
  • melegakan bengkak;
  • nada;
  • menghilangkan bintik penuaan.
Timun untuk peremajaan

Jika anda ingin menghilangkan lingkaran hitam di sekeliling mata, menghilangkan bintik-bintik penuaan, menceriakan atau menyegarkan, anda perlu menggunakan timun dalam bentuk hirisan atau bulatan untuk muka. Sekiranya kulit muka diancam dehidrasi, topeng berasaskan timun parut atau jus timun, oatmeal dan keju kotej sentiasa membantu.

Bagaimana untuk menghilangkan kedutan muka pertama dengan kosmetik

Pasaran produk kosmetik di dunia moden penuh dengan pelbagai nama, di antaranya anda paling sering mendengar perkara berikut: krim, minyak, gel, topeng, serum dan balm. Setiap daripada mereka mempunyai mekanisme tindakan sendiri. Secara keseluruhan, tiga kumpulan besar boleh dibezakan:

  1. Persediaan berasaskan asid hyaluronik digunakan terutamanya untuk pelembab dan merupakan cara mencegah kedutan. Molekul produk sedemikian sangat besar sehingga mereka tidak dapat menembusi jauh ke dalam dermis, tetapi mampu melembapkannya dengan baik dan melindunginya daripada kering.
  2. Produk yang mengandungi kolagen dan elastin sangat baik untuk peremajaan.
  3. Produk yang mengandungi peptida terdiri terutamanya daripada molekul asid amino berkaitan peptida. Setiap daripada mereka mempunyai struktur sendiri. Dalam kehidupan seharian, mereka dipanggil "peptida isyarat yang disasarkan" kerana mereka boleh menghentikan penghantaran impuls saraf ke otot muka, memulakan sintesis mucopolysaccharides, kolagen, dan lain-lain. Dengan menggunakan agen sedemikian, otot benar-benar berehat, kolagen. gentian disusun semula, dan kesan pengetatan Kontur berlaku.

Bagaimanakah ubat-ubatan rakyat berfungsi?

Mari ketahui bagaimana ubat-ubatan rakyat untuk meniru kedutan berfungsi. tindakan utama:

  • Melembapkan. Kehilangan lembapan dan kekeringan yang berlebihan adalah salah satu punca utama garis ekspresi. Minyak semulajadi, produk tenusu, sayur-sayuran segar dan buah-buahan mempunyai kesan pelembab.
  • pemakanan. Pengambilan tambahan vitamin, mineral dan asid amino mengekalkan kesihatan kulit. Minyak, buah-buahan, beri, sayur-sayuran, kuning telur mempunyai kesan berkhasiat.
  • kesan mengangkat. Lama kelamaan, kulit bukan sahaja menjadi berkedut, tetapi juga mula kendur. Untuk mengetatkan kulit dengan kaedah rakyat, disyorkan untuk menggunakan putih telur, kanji dan gelatin.
  • menghilangkan bengkak. Edema sering terbentuk di bawah mata, untuk menghapuskannya, topeng dengan kentang mentah dan pasli disyorkan.

Menghilangkan kedutan di sekitar bibir

Garis menegak di sekeliling mulut cenderung muncul lebih lewat daripada garis muka yang lain. Tetapi mereka membuat wajah kelihatan lebih tua. Adalah lebih baik untuk tidak menunggu kedutan terbentuk, tetapi mula membuat topeng secara profilaktik.

Resipi:

  • Dengan biji labu.Anda perlu membersihkan biji labu mentah dan mengisarnya dalam pengisar sehingga halus. Untuk satu sudu biji hancur, ambil 10 ml minyak kastor dan minyak badam. Gosok semuanya. Sapukan lapisan tebal ke kawasan sekitar bibir selama setengah jam.
  • Kekuatan.Anda memerlukan kentang kering atau tepung jagung. Satu sudu besar produk ini mesti dicampur dengan minyak sayuran. Adalah lebih baik untuk mengambil biji rami, tetapi anda boleh menggunakan mana-mana yang tidak ditapis. Untuk memudahkan mencampurkan kanji dengan minyak, tuangkan setitik demi setitik dan kacau rata. Hasilnya mestilah campuran tebal konsistensi ubat gigi. Sapukan "tampal" yang disediakan ke kawasan sekitar bibir selama setengah jam.
  • Dengan sauerkraut.Anda perlu mengisar kubis dalam pengisar sehingga puri homogen diperolehi. Tambah satu sudu teh minyak sayuran yang tidak ditapis kepada satu sudu besar kubis tumbuk. Sebarkan jisim yang terhasil pada kawasan masalah selama dua puluh minit.
  • Dengan kacang polong.Dua jenis topeng diperbuat daripada kacang. Untuk pilihan pertama, kacang kering digunakan, untuk yang kedua, kacang hijau segar atau segar beku digunakan. Versi pertama topeng disediakan seperti berikut: mengisar kacang kering menjadi tepung dalam pengisar kopi. Tuangkan satu sudu produk yang dihasilkan dengan sedikit susu panas untuk mendapatkan jisim yang tebal. Tuangkan 5 ml minyak kosmetik (apa-apa) ke dalam jisim yang telah disejukkan. Sapukan campuran selama seperempat jam. Versi kedua topeng adalah lebih mudah untuk disediakan. Kisar kacang segar menjadi puri dan campurkan dengan krim masam pekat dalam nisbah satu kepada satu. Jika produk yang baru dibekukan digunakan, ia mesti dicairkan. Kacang hijau dalam tin tidak boleh digunakan untuk membuat topeng meremajakan.
  • Resipi untuk topeng meremajakan
  • Epal.Untuk penyediaan komposisi ini, epal segar digunakan. Ia mesti dikupas dan diparut pada parutan halus. Pada satu sudu sos epal, ambil satu sudu teh madu cair dan kisar. Sapukan selama dua puluh minit.
  • Quark.Untuk komposisi ini anda memerlukan keju kotej segar, idealnya buatan sendiri. Campurkan satu sudu keju kotej dengan satu sudu besar jus lobak merah yang baru dibuat. Sekiranya keju kotej kering, dan jisimnya ternyata tebal, tambahkan sedikit kefir atau krim masam. Sapukan campuran pada kulit sekitar bibir selama 30 minit.

topeng muka

yogurt pisang

Masker pisang meremajakan

Komposisi termasuk: 1 sudu besar. satu sudu yogurt biasa, 2 sudu teh pisang lecek, setengah sudu teh madu atau minyak zaitun.

Campurkan semua bahan ke dalam jisim homogen dan sapukan pada muka selama 15-20 minit. Tanggalkan topeng dengan tisu muka dan bilas sisa dengan air.

Dengan tepung chickpea

Topeng dengan tepung kacang ayam untuk peremajaan

Anda memerlukan: 1 sudu besar. satu sudu tepung kacang ayam, 100 g air, 1 sudu besar. satu sudu minyak zaitun, setengah sudu teh larutan berminyak vitamin E, 1 kuning telur.

Sebagai salun kecantikan menawarkan untuk menghilangkan garis ekspresi

Kosmetik moden memanjakan kita dengan teknik bermodel baru. Beberapa kaedah anti-penuaan boleh didapati di hampir setiap salon. Di bawah ialah senarai yang paling biasa:

rawatan laser.

Objek pengaruh bukanlah mata dan kawasan di sekelilingnya, tetapi secara langsung kawasan tulang pipi. Semua manipulasi dijalankan di sepanjang baris mereka. Namun pengisaran dianggap sebagai yang terbaik dari semua proses yang ada. Tetapi operasi ini mempunyai satu tolak global: malangnya, ia mencederakan kulit dengan teruk. Untuk hasil kualitatif, adalah perlu untuk menjalankan prosedur ini di salon yang baik dengan peralatan yang boleh dipercayai. Daripada perkara di atas, kita boleh menyimpulkan bahawa pengisaran sedemikian tidak patut dipertimbangkan sebagai pilihan terbaik.

Pengelupasan Kimia

juga dilakukan di sepanjang tulang pipi. Benar, terdapat satu kaveat di sini: operasi ini benar-benar individu. Dan hanya profesional yang berkelayakan boleh melakukannya.

fotorejuvenasi.

Merangsang sel untuk menjana semula lebih cepat dengan mendedahkannya kepada kilatan cahaya yang berdenyut. Kolagen dan elastin juga dihasilkan dengan lebih produktif. Keberkesanan terserlah - kulit muka sekata dan kedutan licin.

biorevitalisasi.

Asas prosedur ini adalah pengenalan produk dengan asid hyaluronik ke dalam ruang subkutan, yang membolehkan anda menghilangkan kedutan dan melupakan kewujudannya untuk seketika.

Satu perkara menyatukan semua kaedah yang dicadangkan - hasil yang boleh dilihat dalam masa yang singkat. Tetapi setiap orang mempunyai kekuatan dan kelemahan mereka sendiri. Kelemahan utama, mungkin, boleh menjadi kos yang tinggi. Dan kerana keseluruhan kursus diperlukan, peremajaan seperti itu boleh menjejaskan belanjawan keluarga dengan teruk.

Sebab muncul

Muka adalah bahagian badan yang paling terdedah, jadi kulit di kawasan ini terdedah kepada pengaruh negatif setiap hari. Oleh itu, walaupun pada orang yang pendiam dalam manifestasi perasaan, penampilan kedutan muka tidak dapat dielakkan. Pada mulanya, jaringan yang tidak mencolok muncul, kemudian lipatan semakin dalam.

punca kedutan

Punca kedutan muka boleh dibahagikan kepada dalaman dan luaran. kepadafaktor dalamanboleh dikaitkan dengan:

  • Penuaan Fisiologi. Proses ini adalah semula jadi dan tidak dapat dielakkan.
  • aktifekspresi muka. Faktor ini boleh dikawal. Sudah tentu, tidak menggunakan mimik muka sama sekali adalah mustahil, tetapi tabiat bermasam muka atau mengeliat perlu ditinggalkan.
  • Kehilangan berat badan yang kuat.Adalah dinasihatkan untuk mengawal berat badan dan cuba mengelakkan kenaikan berat badan secara tiba-tiba.
  • Tabiat buruk. Adalah diketahui bahawa perokok mengalami kedutan lebih awal.

Faktor luaran:

  • pengaruhPersekitaran. Banyak faktor memberi kesan negatif kepada keadaan kulit - angin, kualiti air yang buruk, udara yang tercemar dan terlalu kering, fros, sinaran UV.
  • sifat iklim. Tinggal di kawasan yang terlalu panas atau terlalu sejuk meningkatkan risiko kedutan pramatang.

Untuk mengurangkan kesan negatif faktor luaran, anda perlu cuba melindungi kulit anda. Gunakan krim dengan penapis UV, melindungi kulit daripada fros dan angin.

Minyak ikan - khasiat semulajadi untuk kulit muka

Minyak ikan adalah ubat rakyat yang sangat diperlukan. Ia menyumbang kepada peningkatan penampilan dan pengayaan dengan set lengkap vitamin yang kaya dengan minyak ikan. Ia digunakan bukan sahaja untuk membuat topeng, tetapi juga untuk kegunaan dalaman, mengeluarkan dari badan semua toksin dan toksin yang menyebabkan jerawat. Minyak Ikan Untuk Wajah Dan Kebaikannya:

  • sesuai untuk semua jenis kulit;
  • bahan yang sesuai untuk gadis muda dan wanita tua;
  • berkesan melicinkan kedutan;
  • menyuburkan kulit muka;
  • membantu meningkatkan penampilan;
  • menormalkan tahap hormon dan proses metabolik;
  • nada.
Minyak ikan untuk peremajaan

Resipi topeng popular disediakan berdasarkan minyak ikan kapsul. Untuk melakukan ini, cukup untuk membekali diri anda dengan picagari dan mengekstrak sepenuhnya kandungan kapsul, dan kemudian sapukan lapisan nipis lemak ke kawasan masalah (dahi, dagu, mata).

Bagaimana lagi anda boleh melawan kedutan: cara berkesan untuk menghilangkan dan melicinkan kulit di muka

Gunakan susu bukan sahaja sebagai komponen pelbagai kosmetik, tetapi juga untuk mencuci. Sudah tentu, ini terpakai kepada susu kampung asli, bukan serbuk. Cairkan susu dengan bahagian yang sama air panas dan cuci muka anda. Kemudian keluarkan cecair yang berlebihan dari muka dan sapukan krim berkhasiat. Operasi ini mesti dijalankan pada waktu malam.

Sebagai tambahan kepada krim, topeng, scrub, gunakan pelbagai infusi herba dan decoctions (chamomile, pasli, daun bay) untuk mencuci. Anda juga boleh membuat ais krim daripada rebusan ini dan lap muka anda dengannya.

Menggunakan ais untuk peremajaan

Untuk melawan kedutan, tidak cukup hanya menggunakan cara luaran. Kulit yang sihat dan awet muda bergantung kepada banyak faktor.

  • Minum air secukupnya (sekurang-kurangnya dua liter sehari). Seperti yang telah disebutkan, penuaan kulit bermula dengan kehilangan kelembapan. Kelembapan bukan sahaja diperlukan oleh kulit, tetapi juga oleh semua organ dalaman. Juga, jika cecair tidak mencukupi untuk buah pinggang, hati, jantung, dan lain-lain - objek yang lebih penting dari sudut pandangan badan - maka ia akan mengambil cecair itu dari kulit terlebih dahulu. Jadi kami ulangi: minum lebih banyak cecair, biarkan ia cukup untuk semua orang, jangan paksa badan anda untuk memutuskan siapa yang lebih memerlukannya.
  • Makan dengan betul. Pemakanan anda mestilah seimbang.
  • Dapatkan tidur yang mencukupiKurang tidur memberi kesan terutamanya pada muka. Tidur di dalam bilik yang sejuk dengan udara segar.
  • Merokok dan alkohol juga menua anda dengan lebih cepat.
  • Lebih banyak berada di luar rumah, menjalani gaya hidup aktif (tanpa lupa untuk melindungi kulit daripada kesan berbahaya matahari, angin, haba dan fros).

Semua peraturan mudah ini akan membantu anda mengekalkan kulit anda untuk masa yang lama.